Dit voorjaar bekeken mijn man en ik het schilderwerk aan de buitenkant van ons huis eens goed. Conclusie: dit jaar moest er absoluut een schilder komen om de kozijnen weer eens goed in de lak te zetten. We bleken niet de enigen te zijn die dit deze behoefte hadden. We vroegen een aantal schilders wanneer ze tijd zouden hebben en al snel kwamen we tot de conclusie dat we de eerste maanden niet aan de beurt zouden zijn. Laat ik voorop stellen dat ik blij ben dat het weer goed gaat in de bouw en alles eromheen, al voel ik mee met alle ondernemers die niet aan personeel weten te komen. Wij baalden, want het was toch echt nodig dat er dit jaar geschilderd zou worden.

Toen bedacht ik dat ik de wat rustigere weken in de zomerperiode wel zou kunnen gebruiken om zelf aan de slag te gaan met verf en kwast. Immers, in de vakantieperiode is het vaak wat rustiger met coachbijeenkomsten, dus ik zou tussen de bestaande afspraken ongetwijfeld tijd vrij kunnen maken om zelf aan de klus te beginnen. En het leek me nog leuk ook (hoe naïef kun je zijn)! Mijn man vroeg me nog of ik het wel zeker wist, want de kozijnen zouden er het najaar ook nog wel redden, als de schilders eenmaal tijd zouden hebben. Maar, eigenwijs als ik was, ik wist het zeker!

Ik verdiepte me in filmpjes en keek de kunst af van bekende tv-klussers en minder bekende sterren. Ik maakte netjes een lijstje met alle materialen die ik nodig had om de klus zo goed mogelijk te klaren (toen had ik al nattigheid moeten voelen). Ontvetter, tape, schuurpapier in verschillende korrel, houtvuller, verschillende modellen kwasten, rollers die niet pluizen, grondverf die buiten jaren meekan en een professionele lak in de juiste ral-kleur. Ik had het allemaal en was al een kapitaal kwijt voordat ik nog maar een minuut had geschilderd.

Ik begon vol enthousiasme en had bedacht dat ik wanneer ik een aantal middagen serieus door zou werken, ik ongetwijfeld een heel eind zou zijn. Ik oogstte veel lof van diverse buren, wat resulteerde in gezellige praatjes die mijn tempo natuurlijk niet vergrootten. Maar hé, dat maakte niet uit. Het mocht toch ook leuk zijn? Het bleek als snel dat ik er uren over deed om de kozijnen vetvrij te maken, grondig te schuren, weer schoon te maken en de boel ook nog eens af te plakken. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk kon gaan schilderen, was de lol er al ver vanaf. Maar goed, ik had toch even een voldaan gevoel als de verf er eenmaal netjes opzat. Om vervolgens het ritueel twee keer te herhalen, voordat de uiteindelijke laklaag er op zat. Het schilderwerk kostte me veel tijd en de nodige tegenzin. Mijn aanvankelijke optimisme had al snel plaats gemaakt voor frustratie. Nu ben ik wel een doorzetter, dus het schilderwerk is afgekomen, al heeft het me drie keer zoveel tijd gekost als dat ik had gepland en gehoopt. Ik heb mijn les geleerd en ga in het vervolg naar mijn eigen woorden luisteren: iedereen moet doen waar hij goed in is en plezier in heeft. Een specialist krijgt een veel beter resultaat, binnen veel minder tijd. En onder de streep ben je vaak ook nog goedkoper uit. Dit was dus de laatste keer dat ik de buitenboel heb geschilderd.

En zo is het ook met coaching. Er zijn genoeg boeken over geschreven die je kunt lezen. Er zijn voldoende modellen en hulpmiddelen beschreven waar je gebruik van kunt maken. Zelf neem je waarschijnlijk genoeg managementervaring mee om dagelijks leiding te kunnen geven aan je team. En jij kent je mensen het beste toch? Hoe moeilijk kan het dan zijn om jouw team te coachen op thema’s als samenwerken, verbinding, vertrouwen en eigenaarschap?

Mijn antwoord op deze vraag is: net zo moeilijk als het zelf schilderen van je huis aan de hand van filmpjes.

Wil jij van jouw team een (h)echt team maken en wil jij je laten begeleiden door iemand die daar goed in is. Iemand die de boeken heeft gelezen, diploma’s heeft gehaald en jarenlange ervaring in de praktijk heeft? Neem dan contact met me op en laat mij je helpen. Dan bespaar je ongetwijfeld tijd, geld en een boel frustratie.