Je kent het misschien wel. Je hebt al een aantal weken een zeurende pijn in je rug en iedere week lijkt het erger te worden. Je omgeving zegt tegen je dat je toch echt even naar de fysiotherapeut moet gaan, zodat je geholpen kunt worden om van je pijn af te komen. Maar jij wuift alle goede adviezen in de wind: “Het is vanzelf gekomen, dus het zal ook wel weer vanzelf overgaan”. En je blijft nog een tijdje zo doorlopen, je komt iedere dag een beetje stijver uit je bed en op je stoel zitten wordt steeds pijnlijker. Totdat de pijn inmiddels zo erg is geworden, dat je weken later besluit dat het zo echt niet langer kan. Je maakt eindelijk die afspraak met de fysiotherapeut. En het eerste wat zij/hij aan je vraagt is: “Waarom heb je zo lang gewacht? Als je eerder was gekomen, waren je klachten niet zo erg geworden en was je veel eerder van je pijn verlost geweest”.

Zo is het ook met samenwerken in directie- en managementteams. Als het al een tijdje niet lekker loopt en je denkt “We lossen dit zelf wel op”, zonder dat je echt gaat werken aan samenwerking en vertrouwen, wordt de pijn alleen maar groter. En niet alleen voor jou en je collega’s in het management, maar binnen niet al te lange tijd heeft de hele organisatie er last van.

In het beste geval gaat de omgeving, in dit geval de medewerkers, jullie vragen of jullie niet eens hulp zouden inschakelen. Die kans is echter klein. In het slechtste geval keren ze je de rug toe en verlaten ze de organisatie, omdat ze geen onderdeel willen zijn van de pijn die de top de gehele organisatie aandoet. En daartussen zit verbazing, teleurstelling, verwarring en frustratie bij medewerkers die steeds minder weten waar ze aan toe zijn. En waarbij het vertrouwen in de top steeds een beetje minder wordt.

De beste remedie om chronische rugpijn te voorkomen, is om op je houding te letten en in beweging te blijven. En door als je voelt dat de pijn komt opzetten, niet te lang te wachten met het inschakelen van hulp. Datzelfde geldt voor de samenwerking in het management. Blijf hier samen in investeren door het met regelmaat te hebben over hoe jullie vinden dat jullie het samen doen. En als blijkt dat er hier en daar waar wat pijntjes komen opzetten, die niet vanzelf overgaan, trek dan op tijd aan de bel. Daarmee doe je jezelf, je collega’s in het team en de hele organisatie een heel groot plezier. Want het is net als met die rug: het gaat niet vanzelf beter.