ASCATI training

Aanspreken en Feedback

Durf jij het aan?

Een ander aanspreken en in verbinding blijven met diegene? Oei, dat is vaak nog niet zo gemakkelijk. En wat gebeurt er als je wordt aangesproken? Voel je je aangevallen en schiet je in de verdediging? Of helpt het je als professional? En is aanspreken hetzelfde als feedback of juist niet?

Zowel aanspreken als feedback zijn een krachtig middel voor persoonlijke en professionele groei. Het levert veel op, want groei is een van de belangrijke levenswaarden die wij als mens kennen. Soms krijg je spontaan feedback, maar je kunt er natuurlijk ook om vragen. Als je dat doet, werk je actief aan je ontwikkeling, maar je moet je wel kwetsbaar durven opstellen. En dat vaak best spannend! En wat te denken van het aanspreken van een collega op zijn/haar gedrag? Hoe doe je dat zonder dat de ander dit als een persoonlijke aanval ziet?

De intentie van feedback moet altijd zijn om de ander te laten groeien en feedback zegt altijd iets over het gedrag van iemand, nooit over de persoon. Dit in tegenstelling tot kritiek; die zegt namelijk meer over degene die de kritiek uit dan over de ontvanger. Kritiek heeft een demotiverende werking die wordt bepaald door de mening van de criticus, terwijl feedback wordt gegeven vanuit een neutrale houding. Ofwel: kritiek zet iemand in de weerstand, feedback in de leerstand.

Inhoud workshop

  • Wat is aanspreken? En wat is dan feedback?
  • Wanneer spreek je iemand aan en hoe doe je dat?
  • Spelregels feedback geven en ontvangen
  • Methode voor het geven van constructieve feedback
  • De kunst van het ontvangen van feedback
  • Oefenen met de methode om constructief feedback te geven en te ontvangen
  • Afspraken om mee te nemen naar de werkvloer

Resultaat

  • Elkaar aanspreken wordt normaal gevonden
  • Collega’s zijn in staat om feedback te geven en ontvangen, zoals feedback bedoeld is
  • Minder irritaties en conflicten op de werkvloer
  • Verbetering van de onderlinge samenwerking
  • Meer werkplezier
  • Betere resultaten
  • Betere teamprestaties.

Doelgroep

  • Directie en managers
  • Teams
  • HR-managers
  • P&O adviseurs
  • Individuele coachees

Workshops

Feedback geven en ontvangen is leuk, als je maar weet hoe het werkt en hierover gedeelde waarden hebt. En elkaar aanspreken is logisch, als je het in de juiste context doet. Ik licht graag toe hoe ik werk en bespreek dan met je waar je behoefte ligt en welke workshop het best bij jouw organisatie past. Een dag investeren in elkaar, kan al een groot resultaat bewerkstelligen.

Meer weten? Hier vind je mijn contactgegevens!

Wil je meer informatie over een workshop aanspreken en feedback?

Vul het onderstaande formulier in. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op!

Oeps! We konden je formulier niet vinden.