De wedstrijd werd verloren, ondanks de vele kansen. Na de wedstrijd werd duidelijk waarom…

Ik kom graag bij mijn broer en zijn gezin over de vloer; ik ben gezegend met een fijne familieband. Mijn oudste neefje is inmiddels elf jaar en hij heeft een gezonde nieuwsgierigheid. Jaren geleden vroeg hij me al eens wat ik voor werk deed. Toen ik hem vertelde dat ik bij een bank werkte, zag hij mij al achter een grote stapel geld zitten. Met een klein beetje nadere uitleg over wat ik daadwerkelijk deed, kwamen we samen een heel eind in de richting van de realiteit.

Toen hij acht was maakte hij mijn stap naar het zelfstandig ondernemerschap mee. Een stroom aan vragen volgde en het meest fascinerende vindt hij nog steeds dat ik ‘grote mensen soms spelletjes laat doen om beter met elkaar te gaan samenwerken’. Om hem dit uit te leggen, gaf mijn broer een voorzet die leidde tot een mooie metafoor die ik graag met je deel.

Mijn neefje kan aardig hockeyen en zit in een team dat meedraait in de top van hun competitie. Dat is het resultaat van weten wat je taak is in het veld, je aan de afspraken houden en kijken wie in de beste positie staat om te scoren. Hoe vreemd was het dan ook dat een tijdje geleden een van de spelers helemaal geen bal meer afgaf aan een medespeler. Iedere keer als hij de bal kreeg, schoot hij zelf op doel. Dit terwijl hij soms in een onmogelijke positie stond om te scoren en een medespeler vrij stond. Dit begon na een tijdje op te vallen en de teamgenoten raakten gefrustreerd, waardoor ze zelf ook minder goed gingen spelen. Ze vroegen wel om de bal, maar kregen hem vaak niet en daardoor waren ze vooral in verwarring. Dit waren ze helemaal niet gewend van hun hockeyvriendje. De wedstrijd werd uiteindelijk verloren, alle kansen ten spijt.

Tijdens de nabespreking werd onder het genot van een bekertje ranja besproken hoe het toch kon dat de speler nauwelijks ballen had gepasst naar de vrije man. Het antwoord was even duidelijk als pijnlijk voor het team: voor iedere goal die hij maakte, zou hij van zijn opa en oma een euro krijgen. Dus ja, wat doe je dan, om je spaarpot een beetje te spekken: je gaat zoveel mogelijk zelf de ballen op doel schieten.

In het bedrijfsleven is het niet anders: waarop beoordeel en beloon je individuele medewerkers? Weet je zeker dat je in een team gaat krijgen wat je echt zou willen hebben? Of wil je het een en stuur je op het ander? En als jij die medewerker bent die die extra euro kan verdienen, met als risico dat het team als geheel verliest, wat doe je dan?

Zomaar wat vragen die naar boven kunnen komen als je aan de slag gaat met teamontwikkeling. Ervarend leren, met behulp van ‘spelletjes’ of liever gezegd activiteiten, helpt je om inzicht te krijgen in het groepsproces en de dynamiek in het team. En dat is een prachtig vertrekpunt om als team te groeien in de samenwerking en zo het resultaat te krijgen waar je blij van wordt.

Wil jij ook ervaren hoe het is om aan de hand van activiteiten met elkaar de samenwerking te verbeteren? Ik help je graag. En omdat het december is, geef ik cadeautjes weg: twee teamobservaties met bijbehorende workshops waarbij je praktische tips krijgt om direct mee aan de slag te gaan in je team.

Kijk hier voor meer informatie en neem contact met me op. Misschien ben jij met jouw team wel de gelukkige winnaar van een van deze cadeaus.

PS. Ik gun mijn neefje zijn privacy, dus de fanatieke jongen op deze foto is niet mijn neefje.